In een vroeger leven - 12 ambachten 13 ongelukken - was ik werkzaam voor een kledingzaak als verkoper/etaleur. De mode was behoorlijk prijzig. Iets wat ik zelf niet kon betalen. Dure pakken, zeer dure lederen jacks. Prachtige merken, prachtige stoffen. Letterlijk roofgoed! Ik was als verkoper niet bepaald een heel groot succes, moet ik eerlijk bekennen. Door mijn kleurafwijking kon ik niet een zwart pak van een donkerblauw onderscheiden, dus dat was wel eens lastig. Maar ik heb er veel geleerd. Op een mooie zonnige donderdag, ik weet het nog goed, kwam er een wat oudere meneer de zaak binnen, en al mijn alarmbellen gingen af. Ik zag hem wat schuchter rondlopen en de rekken bekijken. Zijn kleding was zeer slonzig, zijn haar was wild. Ik trok de conclusie dat dit iemand was die ik eigenlijk de zaak uit zou willen hebben. Stel dat er nu wel een “keurige” klant binnen zou komen! En ja hoor, daar had je het al! Een hele stijlvolle dame kwam de winkel binnen. Mooi mantelpakje, keurig gekapt en in het voorbijgaan kon ik een vleugje heerlijk parfum ruiken. De klasse spatte ervan af! Ik stond dan wel in een herenzaak, ik wist: dit was voor mij de klant! De situatie maakte me wat nerveus. Een kans en een bedreiging tegelijkertijd in de zaak. En ik stond er alleen voor. Wat te doen? “Kan ik u helpen wellicht?” vroeg ik aan de mevrouw. Ze had inmiddels één van de duurste en mooiste leren jassen gepakt. “Kijken gewoon even rond”, zei ze, en liep linea recta met de jas naar de hobo. “Is dit niet iets voor jou?” vroeg ze hem. “Ja, maar ik heb zo’n jas al in L.A. hangen..”... was het antwoord. L.A.? Los Angeles? Het duurde even, maar de puzzelstukjes vielen in elkaar. Hollywood!! Verdulleme! Dit was die acteur! Ik was al wat nerveus, maar nu was ik echt even helemaal van de kaart. Wist ook geen zinnig woord uit te brengen. Hoe kon ik dat nou niet gezien hebben? Die kerel heb ik in zoveel films gezien! Na een tijdje, na wat onsamenhangend gemompel van mijn kant op vragen die de mevrouw mij wist te stellen over bepaalde artikelen, vertrok het stel. Geen sale, maar wel een lesje wijzer. Razend knap natuurlijk van die man dat hij niet herkenbaar was. Wat een kunst om je zo’n houding aan te nemen en je zo te kleden dat je wegvalt in het beeld en dat mensen je geen tweede blik waardig gunnen. Dat hij dus relatief anoniem lekker door een drukke stad kan lopen. Ongestoord een winkel bezoeken. Maar dan niks kopen, dat is dan wel weer wat jammer. Deze acteur deed er alles aan om geen indruk te maken. Andersom kan het dus ook. Door je stijl aan te passen qua kleding, make-up en/of kapsel, kun je meer indruk maken. De meest eenvoudige keus lijkt om je kleding aan te passen aan de situatie. Voor als je gaat solliciteren dan trek je mooie kleding aan, maar ook als je gewoon in je werksituatie positief, of sterk, wil overkomen, dan kies je ervoor niet in een joggingpak aan te komen. Of om witte sportsokken te dragen… Toch? Met kleding kun je dus veel doen om je uitstraling te beïnvloeden. Maar besef je wel dat er nog best veel zaken zijn waar je aan zou kunnen denken? En dat het niet alleen een kwestie is van “nette kledij”? Het is bijvoorbeeld ook een kwestie van welke kleuren er sterk bij je staan. Vandaar dat ik hier de ruimte biedt aan een expert om daar wat meer over te vertellen! En wat voor expert. Het zijn er zelfs twee! Tips van De Stijlmeester: 1. Zorg dat de kleuren in je kleding in harmonie zijn met de kleuren van je haar en ogen. Hierdoor zorg je ervoor dat de aandacht gaat naar je gezicht, naar jou als persoon. 2. Je kleding moet passen bij het verwachtingspatroon van de ander, (klant, werkgever, vriend/vriendin, gelegenheid), bij jouw persoonlijkheid en smaak. Past dat niet dan raakt de ander in verwarring als je gaat praten/reageren op vragen. Omdat het plaatje wat de ander(en) zien dan niet correspondeert met wat ze horen. 3. Zorg voor de juiste pasvorm/maat van je kleding. Te ruime kleding zorgt gauw voor een rommelige/onverzorgde indruk. Te krappe kleding zorgt gauw voor een obscene/makkelijke indruk. Anderen vormen zich door die indruk een mening dat je dan ook zo bent in je werk of omgang met hun. 4. Bij zakelijke kleding hoort een jasje. Dit geldt voor mannen en vrouwen. Bij vrouwen mag het eventueel ook een vestje zijn. 5. Betekenis van kleur: Blauw: Een blauwe kleur staat vaak voor waarheid, helderheid, status, eeuwigheid, koelte en de hemel. Rood: Rood is natuurlijk de kleur van de liefde, warmte, passie en kracht maar ook van bloed, oorlog, energie en beweging. Grijs: Grijs is een neutrale kleur die kan staan voor wijsheid en luxe maar ook voor ouderdom en geborgenheid, soms wordt grijs ook gezien als saai. Wit: Eigenlijk mag wit niet meetellen als kleur maar deze kleur staat voor schoonheid, reinheid, maagdelijkheid, koelheid maar ook betrouwbaarheid en oprechtheid. Ongeveer 70% van de totale indruk wordt bepaald door wat de ander(en) ziet(n); je uiterlijk, leeftijd, kledingstijl, houding, gezichtsuitdrukking, gebarentaal, oogcontact. Je hebt met je kledingkeuze dus een machtige tool in handen om een goede eerste indruk te maken. En we weten allemaal, die maak je maar één keer. Volg De Stijlmeester via: Ik wil Arnold en Krijno van De Stijlmeester hartelijk danken voor deze machtige bijdrage.Ik ben nu heel streng aan het kijken naar mijn eigen garderobe, en ik check de website van De Stijlmeester
Voor meer kleurrijke artikelen:
5 Comments
Hoe komen mensen aan werk? Als ik zo om me heen de verhalen hoor, en wat ik tegenkom in de praktijk, dan zijn er verschillende manieren om in Rome aan te komen. De ene route exotischer dan de ander, maar één echt interessant voorbeeld is toch wel: via een intervisie-groep. Vakgenoten die werken bij verschillende werkgevers komen bij elkaar voor intervisie. Soms is intervisie verplicht -mede - om in een register van het één of ander te kunnen blijven staan. Maar vooral wordt het gebruikt om kennis uit te breiden en ondersteuning te kunnen krijgen van vakgenoten voor wat betreft omgaan met lastige casuïstiek. Het doel van intervisie is dus sterker worden in wat je doet. Vanuit mijn artikel “sollicitatie survival” noemde ik intervisie als een survivaltip. Met name omdat je elkaar kunt helpen sterker te worden in je sollicitatieactiviteiten. Je krijgt input en feedback over hoe je een situatie zou kunnen aanpakken, je kunt dus echt op weg geholpen worden! Maar het mes snijdt hier aan twee kanten: je connectie met de andere leden van je intervisie-groep wordt na elke sessie een stuk sterker natuurlijk. Als het een fijne groep is, dan ga je ook buiten de groep om wat voor elkaar betekenen. En zo kan het gebeuren dat je middels een intervisie-groep een goede tip ontvangt om comfortabel in Rome te kunnen uitkomen. Maar nu denk je natuurlijk: “Leuk bedacht! Maar heb je niet een beetje last van inter-tunnel-visie? Hoe kom ik aan een intervisie-groep en wat moet ik doen om Intervisie echt goed te laten werken?” Zeer relevante vragen, wat mij betreft! Daar wil ik graag op reageren als dat mag! Hoe komt een groep tot stand? Wel, door initiatief daartoe te nemen natuurlijk. Je hebt als het goed is een netwerk. Wellicht heb je al aardig wat connecties op LinkedIn? Doe een oproep via de social media dat je een groep wilt starten, of wellicht wil je eerst vanuit je eerste cirkel persoonlijk anderen benaderen daarvoor. Ik had recent een inval op een zondag om voor de vrijdag daarop een soort van intervisie-bijeenkomst te organiseren. Na een oproep op Facebook en een oproep op LinkedIn had ik die vrijdag een hele leuke sessie met ook een aantal mensen die ik toen van tevoren niet in mijn eerste lijn netwerk had zitten. Met een groepje van vier a vijf m/v kom je al een heel eind voor een goede intervisie. Maar het is natuurlijk erg belangrijk om zo’n intervisie goed te laten werken. En dat kan wat lastig zijn als je nooit eerder een intervisie hebt gedaan. Daarom heb ik speciaal daarvoor, samen met wat andere professionele hulp, een Worksheet gemaakt. Daarin staan de stappen van de intervisie, de rolverdeling en een aantal tips! Hier heb je een afbeelding van die Worksheet. Mocht je een eigen .pdf van deze Worksheet willen hebben neem dan contact met me op via het contactformulier, dan mail ik je persoonlijk een exemplaar. Nog één ding wat van belang kan zijn! Je ziet in de Worksheet staan dat iemand de rol krijgt van begeleider. Dat kan per casus en inbrenger verschillen wie die rol krijgt toegespeeld, echter je kunt er ook voor kiezen iemand te vragen die bijvoorbeeld niet zelf op zoek is naar werk, maar wel vanuit een bepaalde expertise heel goed is in het begeleiden van een intervisie. Het komt de kwaliteit van de intervisie zeker ten goede! Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen! Laat me weten als er intervisie-successen zijn geweest! Over successen gesproken! Deze artikelen kunnen zeker daartoe bijdragen: Er is genoeg verteld over hoe je moet solliciteren. Het is tijd om eens stil te staan bij hoe je de sollicitatieperiode een beetje goed weet door te komen. Het zal je maar gebeuren. Vanuit een relatief comfortabele positie als werknemer ben je ineens een sollicitant geworden. De reden waarom is in dit kader niet zo interessant, wat wel interessant is is dat je ineens een andere rol hebt gekregen. Je moet je aanpassen aan een nieuwe situatie, en je hebt te maken met een aantal specifieke dingen die je ineens jezelf moet aanleren. Denk aan het maken van een mooie CV, of dat je ineens jezelf moet kunnen aanprijzen in een brief of in gesprek zelfs. Ik maak graag extreme vergelijkingen. Maar toen ik in de sportschool laatst naar een TV-scherm tuurde en wederom zo’n survivalprogramma zag, moest ik ineens denken aan die sollicitant die in een vreemde omgeving zich maar moest zien te redden. Oké, het is niet zo dat je levende rupsen naar binnen zit te werken om te overleven, of dat je met een schoenveter en een kippenbotje vuur moet gaan maken, maar je kunt in verdomd vervelende situaties terecht komen. Een aantal voorbeelden? Nou, afgewezen worden… Wat vind je daarvan? Dat is nooit leuk, en met een beetje pech word je lange tijd en regelmatig afgewezen, omdat je zogezegd naar verwachting minder goed binnen het team zal gaan passen, of dat je net ietsjes minder binnen het gestelde profiel past dan een andere kandidaat. Of dat je een standaardbrief als afwijzing krijgt, terwijl jij juist uren en uren op je sollicitatiebrief hebt zitten broeden. Dat voelt niet prettig. Of als je op gesprek bent, waar je een uur voor in de bus hebt gezeten… En je probeert jezelf zo goed mogelijk neer te zetten…. En dat je alleen maar de vraag krijgt of je persoon A kent, of persoon B, of persoon C, of persoon D… Alleen omdat die ook voor de organisatie werken of gewerkt hebben waar jij ook voor hebt gewerkt. Dat je wat wanhopig wordt en aangeeft: “Maar er werken en werkten heel veel mensen voor mijn vorige werkgever; Ik ken ze niet allemaal” En dat je dan als antwoord krijgt: “Oh…… Maar ken je persoon E dan wel?” Ja beste mensen, het is niet altijd even mooi wat je mee weet te maken in sollicitatie-land. Helaas heb ik dat zelf ook wel eens meegemaakt. Ik kan me dus zeker wel voorstellen dat frustratie en teleurstelling heel erg op je gemoed weten te werken. Daarom hierbij een aantal belangrijke survivaltips: Intervisie Solliciteren is een eenzame bezigheid. Als je tot nu toe gewend bent om te kunnen reflecteren samen met je collega’s dan kan het zijn dat je een belangrijke uitlaatklep mist. Of gewoon, dat je kunt leren van anderen die min of meer hetzelfde doormaken als jij. Laat vooral je sollicitatieactiviteiten niet thuis liggen. Trek erop uit en spreek met andere werkzoekenden af voor een regelmatige intervisie-sessie. Leer van elkaars ervaringen, tips en fouten. En ga op een prettige - veilige - locatie een goed bakje koffie daarbij drinken. Weet je niet exact hoe een intervisie werkt? Dan heb ik een worksheet voor jou. Ga naar het artikel “Sollicitatie-intervisie” voor uitleg en over hoe je aan de worksheet kunt komen. Netwerkgesprekken Wees hier strikt in voor jezelf. Je prioriteit dient hier een groot gedeelte komen te liggen. Netwerken is erg belangrijk, en levert uiteindelijk meer positieve energie op. Je bent namelijk veel pro-actiever aan de slag en dat voelt veel beter dan de regie niet te hebben als je alleen maar reageert op vacatures. Van een leuk netwerkgesprek leer je veel. Je zult verbaast staan hoeveel mensen er open staan voor een netwerkgesprek. Ik verbaas me nog steeds waarom ik niet vaker wordt benaderd daarvoor… Als het me niet goed uitkomt dan geef ik dat echt wel aan, heus, wees niet bang. Streef naar minimaal één netwerkgesprek per week! Netwerken is nooit een doodlopende weg zolang je maar naar de weg blijft vragen! Regelmaat Vooral als je werkloos thuis zit kan het moeilijker zijn om gemotiveerd te blijven. Omdat je wellicht denkt wat meer tijd te hebben loop je het risico dat je begint met uitstellen van activiteiten. Wees dus strikt voor jezelf in de activiteiten die je doet. Begin de dag met een aantal vaste acties, op een vast tijdstip. Als je kantoortijden gewend was, hou die tijden nu ook aan. Blijf Fit! Een gezonde geest in een gezond lichaam. Bij elke sollicitatie wordt een topprestatie van je verwacht. De beste manier om mentaal scherp en fit te zijn is door ook fysiek fit te zijn. Dus blijf sporten, ook daar bouw je regelmaat in, en pak de kans om tijd te besteden aan gezonde en goede voeding. En…. sporten & bewegen is gewoonweg de beste manier om je mentaal goed te laten voelen en om geïnspireerd te raken. Sven Kramer blijft in de zomer ook fit en sterk, ook al moet hij in de winter pas zijn topprestatie leveren. Elke afwijzing is een kans De kunst is om na een afwijzing niet bij de pakken te gaan neerzitten. Dit is echt heel lastig voor sommige mensen. En persoonlijk weet ik dat een afwijzing gewoon hard kan aankomen. Zeker als je je er zo op had verheugd en als je er een heel goed gevoel bij had. Probeer een afwijzing te zien als een kans. Je weet dat heel veel succesvolle mensen voordat ze succesvol waren eerst tig keer hebben gefaald. Succes krijg je niet in de schoot geworpen, daar moet je heel veel voor leren, doen, vallen en weer opstaan. Maak daarbij ook niet de fout om na een afwijzing te denken dat er via dat bedrijf of de functionarissen waar je mee sprak niks meer mogelijk zou zijn in de toekomst. Neem ze zo mogelijk hartelijk op in je netwerk. -------- Uiteindelijk wil ik er wel op wijzen dat je in deze periode veel met jezelf wordt geconfronteerd. Kom je er niet mee uit dan is hulp vragen geen overbodige luxe. -------- Succes! Laat me weten of je het fijn vond om te lezen dat je geen levende rupsen hoefde te eten… Ik hoop verder dat je survival-vaardigheden zijn toegenomen en dat je hier dus wat aan hebt gehad. En waar je trouwens ook iets aan kunt hebben: Over hoe angst één van onze belangrijkste drijfveren is. En dat dit verklaart waarom bij organisatieveranderingen weerstand kan optreden. Afgelopen weekend zou het de zondag relatief droog weer zijn, dus we besloten dat we dan een leuke korte boswandeling zouden gaan doen. Gezellig met z’n drietjes. Ons zoontje van 15 maanden kan al super goed lopen en vindt het heerlijk om met takjes en blaadjes te spelen. En met waterplassen. Dus gegarandeerd een leuke tijd. Ik moest wel even kijken op internet waar we exact heen zouden gaan. We dachten terug aan het buitencentrum Boomkroonpad in Drenthe. Daar hebben we een aantal jaar terug in de buurt leuk gewandeld en daar waren ook leuke dingen voor kinderen. O.a. het boomkroonpad, een wandelpad hoog in de bomen! Wellicht was dat ook leuk voor onze jongen? Ik werd helemaal enthousiast tot ik ineens realiseerde dat we toentertijd niet zelf over dat hoge pad zijn gaan lopen. En waarom dan niet? Vanwege de entree-kosten? Oh ja, hoogtevrees. Ook dat. Was ik dat even bijna helemaal vergeten. Ik ben een held op sokken als het gaat om hoge hoogtes. En ik weet niet of dat hoge wandelpad mij angst aanjaagt, maar ik kan me voorstellen dat ik het niet volledig super relaxt ga vinden. Ga daar dus ook niet snel geld voor neerleggen. Nu heb ik problemen met hoogtes, maar een ander heeft bijvoorbeeld meer moeite met het loslaten van een vertrouwde omgeving of structuur. Veiligheid nastreven, dus. Liever niet te veel veranderd zien worden. Liever niet nadenken over een nieuwe loopbaan, liever niet die reorganisatie op werk. Onze moderne samenleving verandert drastisch, maar we streven allemaal het liefst naar oud en vertrouwd. Wat is dat toch? Zijn we angsthazen? Ja, we zijn angsthazen. Het zit gewoon in ons. En juist omdat we angsthazen zijn zijn we er überhaupt. Angst is ons overlevingsmechanisme. Waarom? We moesten namelijk vroeger als holenmens gewoon bang zijn voor het donker, of angst hebben voor die sabeltandtijger. Wij angstigen overleefden daardoor. Dat zit dus in onze natuur ingebakken. Angst krijg je er dus niet zo snel uit. En dat is vervelend als je als organisatie veranderingen wil gaan doorvoeren.. Bekend is dat verandering weerstand kan opleveren. Je kent deze cartoon vast wel: Is het daarom een onbegonnen zaak om veranderingen te willen doorvoeren? Zal ik nooit met mijn zoontje het Boomkroonpad kunnen gaan bewandelen? Nee, natuurlijk niet. Ik vind genoeg materiaal en methodieken om me langzaam maar zeker in staat te stellen tot hoge hoogtes te komen. Er zijn daarbij heel belangrijke factoren te benoemen, die ook van toepassing zijn als het gaat om het doorvoeren van veranderingen binnen organisaties: 1. Doen! Wil je dat angst verdwijnt, ga dan wennen aan de nieuwe situatie. Stapje voor stapje. En in het begin doe je dat onder begeleiding en met veel aandacht voor de eerste veranderingen. Op een gegeven ogenblik ben je aan de nieuwe situatie meer gewend, en ben je minder angstig. Ik moet dus voor mezelf beginnen met, bij wijze van spreke, een keukentrapje, en vervolgens mezelf gaan laten wennen aan steeds hogere posities. En dan kom ik bij de tweede belangrijke factor: 2. Tijd! Verandering komt niet van de ene op de andere dag. Het is belachelijk om te denken dat ik vandaag begin en morgen al met een gerust hart ga koorddansen tussen twee hoge gebouwen. Dit klinkt allemaal logisch en simpel. Maar dat is het blijkbaar niet altijd. Stel dat je als organisatie een pijnpunt hebt: hoog verzuim, bijvoorbeeld. Dan wil je veranderingen doorvoeren die goed zijn voor de medewerkers en voor de organisatie zelf. Dan verbaas ik me wel eens dat er voor oplossingen worden gekozen die de twee belangrijkste factoren - doen & tijd - missen. Oude vertrouwde oplossingen, zoals een workshopje voor leidinggevenden, een extra agendapunt op het teamoverleg… Deze oude vertrouwde oplossingen leveren dus per saldo niet veel op als je écht verandering wil gaan realiseren. Die oude vertrouwde oplossingen..... Die zijn dus gewoon oud en vertrouwd. Daar hoeven we dus geen angst voor te hebben. En zo is het cirkeltje weer rond. En zijn we nu naar Drenthe geweest voor het boomkroonpad? Nee, dit keer niet. We zijn uitgeweken naar een locatie waar we ook nog wat konden gaan eten. Maar we gaan zeker nog wel een keer. In ieder geval laat ik het nog wel weten als ik op het boomkroonpad heb gelopen, samen met mijn zoontje. Ik heb tijd, ik ga het doen, en vooral... ik heb een doel! Iets om naar uit te kijken. Artikelen waar je ook geen angst voor hoeft te hebben: Op zoek naar een nieuwe baan? En ben je aan het netwerken? Dit artikel gaat over hoe een groot online netwerk heel oké is, maar dat streven naar duizenden connecties alleen niet direct de manier is om succesvol te zijn. --------------------------- Netwerken is een feestje! Hou je op dat feestje niet bezig met het tellen van de deelnemers aan dat feestje. Ga lekker dansen, lachen en kletsen. Geef iedereen een warm welkom en zorg ervoor dat je gasten niet zonder drankje komen te staan. ------------------------- Het belang van netwerken als je op zoek bent naar een nieuwe baan kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Solliciteren op vacatures is belangrijk, maar als je je alleen daarop concentreert dan beperk je de mogelijkheden. Netwerken is een hele goede manier om je niet alleen reactief op te stellen, maar juist het heft zelf in handen te nemen en te gaan werken aan het binnenhalen van je nieuwe baan. Een mooi middel is werken met social media en te netwerken op internet. En met name LinkedIn wordt zeer actief gebruikt om elkaar te vinden. Tot voor kort moest je best keihard werken om je volgers en connecties aldaar te vergroten. Maar tegenwoordig lopen de leeuwen los. De LIONS - de LinkedIn Open Networkers - zetten hun netwerk volledig open en accepteren elke uitnodiging om de connectie aan te gaan. Er zijn mensen die binnen een paar dagen honderden nieuwe connecties maken. Ik geef toe, ik maak daar ook zeker gebruik van, ik vind het belangrijk dat ik een zo groot mogelijk “publiek” heb voor mijn postings. Dus ik meld me graag bij leuke leeuwen. Maar het kost me ook veel tijd. Ik wil namelijk mijn netwerk ook weten te bedienen, daadwerkelijk ook het persoonlijke contact proberen te zoeken en ook echt proberen iets te betekenen voor elkaar. Het is ook niet direct een garantie dat je door middel van je vele connecties een baan krijgt. Maak die gedachtefout niet. Het is een mooi middel wellicht, maar, met name als je op zoek bent naar een nieuwe baan, vergeet dan de volgende vijf acties zeker niet: 1. Hou je doel in het vizier en wordt geen verzamelaar!! Eén van de LION voorlopers waar ik al een paar jaar geleden een connectie mee was aangegaan overspoelde mijn timeline toen met updates en berichten dat je je bij hem kon aansluiten en kon profiteren van zijn netwerk. Het viel me echter op dat hij al een tijd beschikbaar was voor werk en dat hij met zijn gigantische netwerk en met zijn inspanningen zijn connectie-aantal uit te breiden zijn doel blijkbaar uit het oog was verloren. Het was nu een kwestie van scoren en groter en groter worden. Wat mij betreft een verzamelaar, en dus een tandeloze leeuw. 2. Je connectie is net als een klant; de voordeur open zetten is niet het moeilijkste, de achterdeur gesloten houden, dat is de kunst. Een groot netwerk biedt ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Het is net een plantenbak met veel zaadjes. De zaadjes moet je goed voeden en verzorgen opdat het mooie volwassen planten gaan worden. Veel zaadjes gaan verloren, maar zonder jouw inspanningen verdort alles voor je ogen. Het begint al bij het aangaan van de connectie. Ben je wel eens een winkel binnen gelopen en dat de verkoper je dan volledig negeert? Dat is niet leuk, toch? Geef de nieuwe connectie een hartelijk welkom in je netwerk. Vertel kort wat je te bieden hebt en wat je graag zou willen bereiken. Doe ook iets voor je nieuwe connectie, je kunt al heel makkelijk iemand blij maken met een “like” of “share” van een update van hem of haar. 3. Vergeet niet dat er meer netwerkacties zijn! Er ligt buiten LinkedIn een hele wereld aan netwerkmogelijkheden op je te wachten. Er zijn daadwerkelijk ook fysieke mogelijkheden om te netwerken. De Open Coffee Clubs zijn daar de beste voorbeelden van. Wellicht ben je geen ondernemer, maar je bent als werkzoekende wel “ondernemend”, dus dan mag je daar gewoon aan mee doen. Waarom is dit nuttig? Je oefent je pitch, je verhaal, en je maakt direct persoonlijk contact met leuke ondernemende mensen. Wellicht komt er een mooie tip uit voort! 4. Let op je uiterlijk! Oeps, wat zeg ik nu? Ja, ik weet het. Ik moet niet op uiterlijkheden af gaan, maar als ik kijk naar veel profielen van mensen op netwerk, dan mis ik iets. Gelukkig heeft bijna iedereen wel een leuke foto van zichzelf daarop staan, maar een profiel kan veel persoonlijker nog worden. Het is net als met een mooi uiterlijk van je CV. In het geval van LinkedIn: voeg een banner toe. Je laat zien dat je tijd een aandacht aan details weet te besteden en je zorgt voor een mooie etalage als je een mooie LinkedIn-banner toevoegt. Deze kun je zelf eenvoudig maken, door een .jpg of .png te uploaden. Ik adviseer dan niet een gezellig vakantiekiekje te doen, maar een mooie professioneel ogende foto die symboliseert waar je voor staat. Heb je moeite om een mooie foto te vinden? Dan kun je altijd een search doen op het internet naar “free stock photos”, je komt er dan veel tegen die je zou kunnen gebruiken. Wil je er nog iets meer mee doen, dan zou je een ontwerp kunnen maken. Met extra info toegevoegd. Dit kan bijvoorbeeld heel makkelijk met www.canva.com. 5. Laat je netwerk zien dat je echt iets in huis hebt. Blijf kwaliteit bieden in je communicatie en postings, en probeer je connecties zo af en toe ook eens te verrassen. Zorg dus voor regelmatige goede content om te delen. Dat kunnen artikelen zijn die je gelezen hebt en interessant zijn. Of je hebt wellicht zelf inzichten die je kunt delen? Grote aantallen zijn prettig. Maar onthoud goed dat veel “connecties” niet betekent dat je een groot “netwerk” hebt. Het is niet de grootte die er toe doet, maar hoe je er mee om gaat, dat is van belang. (Ahum) Ik wens je veel succes! Voor mooie content om te delen met je netwerk heb ik - toevallig - nog de volgende tips:
Nu mis ik dus van veel mensen op LinkedIn de optie dat ze een banner hebben toegevoegd aan het profiel. Recent schreef ik het artikel “De Netwerk Factor”, en daar noemde ik ook al de gemiste kans dat veel werkzoekenden op LinkedIn nog geen banner hebben. Hier een aantal vragen en antwoorden over de LinkedIn banner:
En als je van jezelf geen mooie foto’s hebt? Mooie foto’s die je zou kunnen mogen gebruiken kun je vinden door als zoekterm te gebruiken: Free Stock Photos. Op bijvoorbeeld www.pexels.com vind je veel mooie gratis te downloaden foto’s.
Hierbij een banner waar je mee aangeeft dat je beschikbaar bent voor een nieuwe uitdaging: De volgende banner is voor degene die wil aangeven een optimist te zijn: Deze banner vertelt heel stijlvol dat je beschikbaar bent voor werk: Voor degene die wil tonen veel ambitie te hebben: Voor als je subtiel wil aangeven meer volgers te willen hebben: Voor als je kunst weet te waarderen, of gewoon omdat je Art heet. Of fan van Trump bent… Of alledrie: Of voor als je last hebt van humor: Welke vind jij het leukst? Laat het me weten.
Waar je verder ook plezier aan kunt beleven voor wat betreft je loopbaan: |
Details
Archieven
Juli 2022
Categorieën
Alles
|