Laten we het eens serieus over lachen gaan hebben. We kennen allemaal wel de uitdrukking “lachen is gezond”, maar hoe werkt dat dan precies? En wat zijn de voordelen van lachen met je collega’s?![]() Elke dag wordt ik wel een keer fysiek aangevallen. Dan zit ik rustig op een kussen op de grond. Een meedogenloos wezen staat dan achter me en grijpt mij ineens vast. Ik vecht terug natuurlijk en ik til hem over me heen met al mijn kracht en ik leg hem neer op zijn rug. En dan neem ik wraak! Ik zoek naar zijn zwakke plekken en begin met mijn geheime wapen: de kieteldood. En lachen dat hij doet. Hij giert het uit van plezier. Het valt me op dat kinderen nog ze lekker oprecht plezier kunnen hebben en kunnen lachen. Mijn zoontje is daarop geen uitzondering. En soms ben ik daar wel eens jaloers op. Waarom ben ik als volwassen mens zo vaak zo serieus? En waarom bewaar ik mijn gekke momenten alleen voor als ik thuis ben? ![]() Wat me verder opvalt is dat ik heel veel baat heb bij lachen. De afgelopen weken zijn druk en hectisch geweest. En soms heb je ook wel eens persoonlijke tegenslag. Dan is het lekker om een oppepper te krijgen. Nu is het niet handig om dan als een aardappelzak op de bank te gaan hangen om te gaan bingewatchen. Dat is met name funest voor je energie op den duur, maar even TV kijken is geen ramp. Ik merk dat als ik bijvoorbeeld onze favoriete comedy hebben bekeken dat ik daar lekker fris van kan worden. Duurt maar twintig minuten, meer is ook niet nodig. Dat ik als het ware een injectie energie en positieve kracht heb binnen gekregen van een paar lachsalvo’s. Mijn gezonde verstand weet me dus gewoonweg te vertellen dat lachen goed voor me is. Een goede grap doet wonderen. Ik heb al eens eerder iets geschreven over glimlachen, en hoe dat positief voor je kan werken. Maar hoe werkt het dan bij lachen? Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van lachen op je gezondheid. Je kunt over het algemeen zeggen dat lachen heel goed werkt tegen stress. Maar ook dat het effect heeft op pijnbestrijding en op je conditie. Wellicht zijn niet alle wetenschappers het er over eens in hoeverre lachen daadwerkelijk een genezende werking heeft, maar je kunt wel heel duidelijk stellen dat lachen absoluut geen kwaad kan. Lachen is veelzijdig en een allemansvriend. En dan kun je ook nog kijken of je lachen kunt inzetten als onderdeel van je preventiebeleid. Lachen als onderdeel van je preventiebeleid. Het is fijn om met je collega’s te kunnen lachen. En ik ken veel werkomgevingen waar je veel lol kunt hebben. Soms schaam je je een beetje dat je tijd besteed aan humor en even niet aan het werk bent wellicht, maar reken maar dat het je productiviteit niet in de weg hoeft te staan. Als lachen je stress weet te verlagen en je conditie weet te verbeteren, dan zou er zeker ruimte voor moeten zijn op het werk. ![]() Het hoeft ook voor een organisatie niet eens zo moeilijk te zijn om positieve aandacht te hebben voor lachen op het werk. En veel managers vinden het ook erg belangrijk dat de sfeer goed is en dat er gelachen kan worden op de afdeling. Maar helaas heb ik ook wel eens meegemaakt dat discipline veel belangrijker werd geacht dan plezier op het werk. Ik heb helaas daardoor goede werkkrachten zien verdwijnen en/of afhaken. Werksfeer is een serieuze zaak Een positieve werksfeer is goed voor de vitaliteit van de medewerker. In de basis heb je een aantal punten die zorgdragen voor een positieve werksfeer. Je kunt denken aan het feit dat je correct gesteund wordt door je leidinggevende. Of dat je ook regelmatig een compliment ontvangt, en dat de werkdruk reëel te noemen is. Maar ook dat je weet dat je jezelf kunt zijn zonder de angst te hebben om gepest te worden. Zomaar een paar voorbeelden. Werken aan lachen heeft geen zin als in de basis geen aandacht is geweest voor een goede werksfeer. Lachen is nooit alleen de oplossing voor een slechte werksfeer. Pesten lach je niet weg, bijvoorbeeld. Een goede werksfeer is een belangrijke voorwaarde om echt goed te kunnen profiteren van de voordelen van lachen. Lachen is besmettelijk. Niet alleen werkt lachen dus goed voor een individu, het draagt bij tot het saamhorigheidsgevoel op de afdeling. Je kunt elkaar ermee oppeppen als het ware. Je kent het effect wel. Dat als iemand een lachkick heeft dat dat aanstekelijk werkt en dat je dan zelf een lach niet meer kunt onderdrukken. Omdat iemand anders lacht begin jij je vrolijker te voelen. Het lijkt me aan de andere kant uiteraard meer dan overdreven om van je werkplek een ballenbak te maken met clowns en scheetkussens. Maar genoeg ruimte voor lachen heeft op meerdere fronten een positief effect. En als je als organisatie wellicht nog wat meer wilt kunnen sturen hierin, zou je ook iets kunnen gaan organiseren. Er zijn namelijk mogelijkheden voor lachworkshops. En daar hoef je niet lacherig over te doen, want deze workshops werken prima, en met name dus als er sprake is van een goede basis qua werksfeer. Hoe dan? Dat laat ik je graag uitleggen door een echte lachcoach. Hoe dat werkt, een lachworkshop, in je organisatie? Op zoveel manieren! Gelukshormoon Als je samen met je collega’s gaat lachen zonder reden, dus zonder grappen of sketches, gebeurt er van alles in je lijf en in je gevoel. Flink lachen zorgt dat je gelukshormoon endorfine aanmaakt, waardoor je je lekker gaat voelen, het leuk hebt en blij wordt. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor hoe je met elkaar om gaat. Echt contact Maar het gaat nog iets verder dan dat, in mijn ervaring. Als je lacht, laat je echt iets van jezelf zien en horen. Je maakt geluid en dat komt van binnenuit. Je stelt je kwetsbaar op en dat maakt nog meer contact maakt met elkaar - zonder woorden. Ik vind dat het mooie van samen lachen zonder reden, en tegelijk is het ook voor veel mensen het pittige. Je laat jezelf zien! Oef…want je bent misschien wel gewend om je in te houden. Zeker in werkomgevingen is dat niet ongewoon. Dat is zichtbaar in workshops: mensen lachen met hun armen voor hun lijf of hun gezicht. Ook mooi: mensen die steeds willen gaan praten, om met hun ongemak om te gaan. En nee, er is hierin geen goed of fout, er is de lach :-) Anti-stress en pro-concentratie Naast je lekker voelen en meer verbinding ervaren, heeft langer achter elkaar lachen ook andere voordelen voor het werk: Het vermindert stress doordat je bloeddruk en de hoeveelheid stresshormoon in je bloed lager worden. Het verhoogt je concentratie doordat er meer zuurstof naar je hersenen gaat. Een lachworkshop is een echte win-win: mentaal én fysiek, voor medewerker én organisatie. Laat staan als je het met enige regelmaat doet! Martine Beernink, Lachcoach Amersfoort Dank aan Martine voor haar bijdrage aan dit artikel. Ik vind haar enthousiasme op papier al aanstekelijk. Dat belooft dus heel wat voor een workshop! En hier nog wat andere serieuze zaken: Vond je het leuk of nuttig, deel dit dan met je vrienden, ze zullen het vast waarderen.
0 Comments
Mediation wordt vaak gezien als het laatste redmiddel bij een vastzittend conflict. En dat is jammer, want als je mediation al eerder durft in te zetten is het proces naar een oplossing in potentie veel succesvoller.![]() Soms loopt het wat minder tussen een werkgever en een werknemer. Ik kan dat weten. In mijn carrière ben ik vaak erbij gehaald om als werkgever een oplossing te bewerkstelligen bij een gespannen situatie. Voor deze, zogenaamde, “lastige dossiers” mocht ik dan een oplossing gaan zoeken. De verhalen die ik zou kunnen vertellen hierover! Er zaten hele interessante cases bij. Onbegrepen werknemers, opstandige werknemers, werknemers met persoonlijke problemen, werknemers die beperkt inzetbaar waren, werknemers die van de werkplek waren weggestuurd. De niet onpartijdige derde Mijn eerste stap was om als werkgever netjes in gesprek te gaan met de werknemer. Gewoon over de rechten en de plichten van de beide partijen, maar ook over wensen en mogelijkheden. Van mijn kant probeerde ik altijd eerlijk en duidelijk te zijn. Dat heeft me heel erg veel geholpen om met de medewerker samen tot een oplossing te komen. En meestal kwamen we er ook wel gewoon uit. Soms was het gewoon een exit-verhaal, maar soms was dat ook niet nodig en konden we een andere oplossing vinden. Zo nu en dan kreeg ik het verzoek van de medewerker of er iemand aanwezig kon zijn bij het gesprek. Ik heb dat bijna altijd wel toegestaan, zo’n aanwezige derde. Ik was namelijk toch van plan open en eerlijk te zijn. En ik kon me heel goed voorstellen dat je er veel steun aan hebt als je iemand mee kunt nemen die ook mee luistert en die je kan ondersteunen. Een zoon of dochter, een partner, of gewoon een vriend of vriendin. In ieder geval bewerkstelligde ik er altijd mee dat bij een muur van wantrouwen er een eerste steentje werd verwijderd door de aanwezigheid toe te staan. En het was niet zeldzaam dat tijdens de gesprekken een niet onpartijdige derde me een opening geboden heeft om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Nu realiseer ik me dat ik veel tot stand heb kunnen krijgen hierdoor, maar ik bedenk me nu ook wel, alles wat ik heb bereikt met niet onpartijdige derden, wat had ik wel niet kunnen bereiken met een wel onpartijdige derde? Ik twijfel er soms wel eens aan of ik het wel zo goed heb gedaan…. Als ik nu bij een nog niet uit de hand gelopen conflict al meer preventief een mediator had voorgesteld? Had ik dan niet veel eerder een betere oplossing kunnen vinden bij een aantal medewerkers? Had ik dan een aantal meer vervelende - kostbare - exit-trajecten kunnen voorkomen? Of had ik dan wellicht ook een aantal ziekmeldingen kunnen voorkomen? De inzet van een mediator bij ziekte En als we het toch over zieke medewerkers hebben. In de afgelopen jaren heb ik veel ziektedossiers gezien waar de inzet van een mediator wordt geadviseerd door de bedrijfsarts. En elke keer heb ik het gevoel van, jammer dat dit zo laat wordt gedaan. En dat je als werkgever en werknemer uiteindelijk door een bedrijfsarts moet worden geadviseerd om dit te gaan doen. Dat een conflict uiteindelijk “medisch” is geworden, een conflict omgezet in ziekte. ![]() Waarschijnlijk ligt het ook wel aan het feit dat het begrip “conflict” niet altijd goed wordt begrepen. Er is namelijk al sprake van een conflict als één partij dat zo ervaart. Veel werkgevers zeggen tegen mij dat ze zelf een bepaalde situatie niet als een conflict zien. Maar als de werknemer wel ervaart dat er een conflict is dan heb je dus gewoon een conflict. Ik zeg altijd: “Conflict ! It just needs one to tango.” Wat zijn de beste mediation momenten? Om daar een concreet en goed antwoord op te kunnen geven lijkt het me verstandig om in gesprek te gaan met een mediator. En dat heb ik dus ook gedaan! En wel met Anita Regout van RANDSTAD-MTC. Vraag: Hallo Anita, kun je iets vertellen over mediators en wanneer ze ingezet worden? Klopt het dat dat vaak gebeurt als het conflict al een tijd vast zit? Antwoord: Dat klopt wel. Op dat moment spreek je al vaak van een moeizaam proces waarbij de standpunten mogelijk erg vast liggen, waardoor de rol van een mediator dus erg belangrijk kan worden genoemd. Dit neemt niet weg dat er echter wel betere momenten zijn waarop er iets aan een conflict kan worden gedaan als werkgever en werknemer. Vraag: Wanneer dan? Antwoord: Het allerbeste moment is uiteraard om een situatie bespreekbaar te maken zodra je merkt dat er iets begint te broeien. Het is raadzaam zoveel mogelijk te voorkomen dat je een conflict gaat juridiseren of medicaliseren. Met “medicalisering” bedoel ik dat er als gevolg van het conflict een ziekmelding komt. Een conflict is in de basis natuurlijk geen ziekte. Het zou dus eigenlijk geen reden moeten zijn om je ziek te melden. Dat dat toch vaak gebeurt is jammer, want dan duurt het in de regel langer om tot een oplossing te komen. Hetzelfde geldt, als een van beide kanten er in een vroeg stadium juridische hulp bij haalt of juridische stappen neemt. Dan worden dingen meteen veel ingewikkelder. Wat ik in de praktijk veel zie, is een werkgever die al snel een loonmaatregel neemt, of een werknemer die hulp inroept en een juridisch opgestelde mail of brief schrijft met eisen en standpunten. In beide gevallen ‘dwing’ je de ander om op eenzelfde manier te reageren. Iets dat best nog samen oplosbaar was, blijkt dan ineens een geëscaleerd conflict. Vraag: Hoe pak je dat dan beter aan in het begin? Antwoord: Bij het eerste signaal, doe dan direct iets. Je begint eerst bij de persoon zelf waarmee er voor je gevoel iets fout ging. Het zal veel mensen verbazen wat een stuk openheid en eerlijke dialoog snel tot stand kan brengen. Ik wil ook adviseren om niet als eerste stap hogerop te gaan, bijvoorbeeld naar de directeur, maar echt beginnen met proberen er onderling uit te komen. En als dat toch niet lukt, zijn er vaak nog vele opties; denk aan een gesprek met een vertrouwenspersoon of bij Bedrijfsmaatschappelijk werk. Vraag: En wat te denken van preventie? Antwoord: Ik pleit zeker ook voor een preventieve aanpak. Goed beleid van de werkgever en een goede aanpak door de leidinggevende, indien nodig trainingen voor alle werknemers of voor bepaalde teams in het bedrijf; dat draagt juist ook bij aan meer succes voor de onderneming. Minder spanning en meer open communicatie, dat maakt een onderneming alleen maar sterker. Vraag: Hoe levert betere communicatie dan een sterkere onderneming op? Antwoord: Conflict op de werkvloer kost energie en het draagt bij aan een negatieve spiraal; de afwezigheid van conflict leidt tot betere verhoudingen, positieve uitkomsten, en dus een beter ondernemingsresultaat. Onderzoek heeft dat ook uitgewezen. Vraag: Het is natuurlijk mooi als een werkgever en werknemer geen conflicten krijgen, of er gezamenlijk uit zouden kunnen komen. Maar als het nu toch misloopt, hoe gaat dan een mediation in zijn werk? Antwoord: Dan gaan beide partijen samen in gesprek, met mij als mediator die als neutrale derde het gesprek in goede banen leidt. Door de juist interventies komt er op tafel waar het ieder écht om te doen is. Dat leidt vaak tot erkenning voor het verhaal en de emotie van de ander. Dat betekent niet dat je het met iemand eens hoeft te zijn; je hoeft alleen maar even naast iemand te gaan staan en te kijken wat hij ziet. Van daaruit ligt de weg naar oplossingen open. Vraag: Worden er dankzij een mediator dan ook echt mooie oplossingen tot stand gebracht? Antwoord: Jazeker! Je zou er verbaasd van staan wat er mogelijk blijkt in wat een hopeloze situatie leek. Ik kan natuurlijk geen hele concrete voorbeelden geven, wegens privacy en vertrouwelijkheid, maar ik kan me vele mooie mediation momenten voor de geest halen. Dat er regelmatig toch meer bereikt wordt dan alleen een compromis. Dat werkgever en werknemer ondanks een breuk toch weer respect kregen voor elkaar, en een positief gevoel hebben over hoe het allemaal is afgehandeld. Afspraken voor de toekomst terwijl er bij aanvang alleen werd gesproken over afscheid nemen van elkaar. Een welgemeende handdruk, waar men elkaar eerst niet eens in de ogen kon kijken. Mediation is wat dat betreft erg waardevol. De uitkomst is vaak voor iedereen aan tafel een grote verrassing! Ik dank Anita van RANDSTAD-MTC van harte voor de bijdrage en het prettige gesprek. Laat je verder nog verrassen: Vond je het leuk of nuttig, deel dit dan met je vrienden, ze zullen het vast waarderen.
|
Details
Archieven
Juli 2022
Categorieën
Alles
|