In een vroeger leven - 12 ambachten 13 ongelukken - was ik werkzaam voor een kledingzaak als verkoper/etaleur. De mode was behoorlijk prijzig. Iets wat ik zelf niet kon betalen. Dure pakken, zeer dure lederen jacks. Prachtige merken, prachtige stoffen. Letterlijk roofgoed! Ik was als verkoper niet bepaald een heel groot succes, moet ik eerlijk bekennen. Door mijn kleurafwijking kon ik niet een zwart pak van een donkerblauw onderscheiden, dus dat was wel eens lastig. Maar ik heb er veel geleerd. Op een mooie zonnige donderdag, ik weet het nog goed, kwam er een wat oudere meneer de zaak binnen, en al mijn alarmbellen gingen af. Ik zag hem wat schuchter rondlopen en de rekken bekijken. Zijn kleding was zeer slonzig, zijn haar was wild. Ik trok de conclusie dat dit iemand was die ik eigenlijk de zaak uit zou willen hebben. Stel dat er nu wel een “keurige” klant binnen zou komen! En ja hoor, daar had je het al! Een hele stijlvolle dame kwam de winkel binnen. Mooi mantelpakje, keurig gekapt en in het voorbijgaan kon ik een vleugje heerlijk parfum ruiken. De klasse spatte ervan af! Ik stond dan wel in een herenzaak, ik wist: dit was voor mij de klant! De situatie maakte me wat nerveus. Een kans en een bedreiging tegelijkertijd in de zaak. En ik stond er alleen voor. Wat te doen? “Kan ik u helpen wellicht?” vroeg ik aan de mevrouw. Ze had inmiddels één van de duurste en mooiste leren jassen gepakt. “Kijken gewoon even rond”, zei ze, en liep linea recta met de jas naar de hobo. “Is dit niet iets voor jou?” vroeg ze hem. “Ja, maar ik heb zo’n jas al in L.A. hangen..”... was het antwoord. L.A.? Los Angeles? Het duurde even, maar de puzzelstukjes vielen in elkaar. Hollywood!! Verdulleme! Dit was die acteur! Ik was al wat nerveus, maar nu was ik echt even helemaal van de kaart. Wist ook geen zinnig woord uit te brengen. Hoe kon ik dat nou niet gezien hebben? Die kerel heb ik in zoveel films gezien! Na een tijdje, na wat onsamenhangend gemompel van mijn kant op vragen die de mevrouw mij wist te stellen over bepaalde artikelen, vertrok het stel. Geen sale, maar wel een lesje wijzer. Razend knap natuurlijk van die man dat hij niet herkenbaar was. Wat een kunst om je zo’n houding aan te nemen en je zo te kleden dat je wegvalt in het beeld en dat mensen je geen tweede blik waardig gunnen. Dat hij dus relatief anoniem lekker door een drukke stad kan lopen. Ongestoord een winkel bezoeken. Maar dan niks kopen, dat is dan wel weer wat jammer. Deze acteur deed er alles aan om geen indruk te maken. Andersom kan het dus ook. Door je stijl aan te passen qua kleding, make-up en/of kapsel, kun je meer indruk maken. De meest eenvoudige keus lijkt om je kleding aan te passen aan de situatie. Voor als je gaat solliciteren dan trek je mooie kleding aan, maar ook als je gewoon in je werksituatie positief, of sterk, wil overkomen, dan kies je ervoor niet in een joggingpak aan te komen. Of om witte sportsokken te dragen… Toch? Met kleding kun je dus veel doen om je uitstraling te beïnvloeden. Maar besef je wel dat er nog best veel zaken zijn waar je aan zou kunnen denken? En dat het niet alleen een kwestie is van “nette kledij”? Het is bijvoorbeeld ook een kwestie van welke kleuren er sterk bij je staan. Vandaar dat ik hier de ruimte biedt aan een expert om daar wat meer over te vertellen! En wat voor expert. Het zijn er zelfs twee! Tips van De Stijlmeester: 1. Zorg dat de kleuren in je kleding in harmonie zijn met de kleuren van je haar en ogen. Hierdoor zorg je ervoor dat de aandacht gaat naar je gezicht, naar jou als persoon. 2. Je kleding moet passen bij het verwachtingspatroon van de ander, (klant, werkgever, vriend/vriendin, gelegenheid), bij jouw persoonlijkheid en smaak. Past dat niet dan raakt de ander in verwarring als je gaat praten/reageren op vragen. Omdat het plaatje wat de ander(en) zien dan niet correspondeert met wat ze horen. 3. Zorg voor de juiste pasvorm/maat van je kleding. Te ruime kleding zorgt gauw voor een rommelige/onverzorgde indruk. Te krappe kleding zorgt gauw voor een obscene/makkelijke indruk. Anderen vormen zich door die indruk een mening dat je dan ook zo bent in je werk of omgang met hun. 4. Bij zakelijke kleding hoort een jasje. Dit geldt voor mannen en vrouwen. Bij vrouwen mag het eventueel ook een vestje zijn. 5. Betekenis van kleur: Blauw: Een blauwe kleur staat vaak voor waarheid, helderheid, status, eeuwigheid, koelte en de hemel. Rood: Rood is natuurlijk de kleur van de liefde, warmte, passie en kracht maar ook van bloed, oorlog, energie en beweging. Grijs: Grijs is een neutrale kleur die kan staan voor wijsheid en luxe maar ook voor ouderdom en geborgenheid, soms wordt grijs ook gezien als saai. Wit: Eigenlijk mag wit niet meetellen als kleur maar deze kleur staat voor schoonheid, reinheid, maagdelijkheid, koelheid maar ook betrouwbaarheid en oprechtheid. Ongeveer 70% van de totale indruk wordt bepaald door wat de ander(en) ziet(n); je uiterlijk, leeftijd, kledingstijl, houding, gezichtsuitdrukking, gebarentaal, oogcontact. Je hebt met je kledingkeuze dus een machtige tool in handen om een goede eerste indruk te maken. En we weten allemaal, die maak je maar één keer. Volg De Stijlmeester via: Ik wil Arnold en Krijno van De Stijlmeester hartelijk danken voor deze machtige bijdrage.Ik ben nu heel streng aan het kijken naar mijn eigen garderobe, en ik check de website van De Stijlmeester
Voor meer kleurrijke artikelen:
5 Comments
Tamara
27/10/2017 06:45:35 pm
Wat heb je dit leuk neergepend! Ik kijk nu met verbazing in mijn eigen kledingkast:... ik heb duidelijk nog een hoop te leren van je/jullie adviezen. Dank en hoera! Ik mag nu officieel met een duidelijke reden gaan shoppen. Ik ga mn man zo inlichten 😆
Reply
Alex
27/10/2017 08:32:30 pm
Dank je, Tamara!
Reply
Alex
3/11/2017 09:50:46 am
Schoenen poetsen en verzorgen... Daar heb ik nog een miniblog over. Komt ergens in januari geloof ik online!
Reply
Leave a Reply. |
Details
Archieven
Juli 2022
Categorieën
Alles
|