"Drempels zijn dingen waar je over kunt struikelen." Een werkgever kan erover nadenken iets met zo’n drempel te doen. Je zou aan de ene kant zo’n actie makkelijker laten verlopen door toe te staan dat je werknemer bijvoorbeeld kan volstaan met het sturen van een appje. Dat zou wel makkelijk zijn. Te makkelijk. Een te lage verzuimdrempel. Er zit een nadeel aan aan zo'n lage drempel. Daar vlieg je met gemak overheen! Je herkent het vast wel, dat je soms wel eens twijfelt. Je voelt je niet 100%, maar je kunt wellicht nog wel wat. Het is om het even haast… Ga je je ziek-melden of niet? En dan als de drempel heel laag is, dan ben je eerder geneigd om de keus te maken thuis te blijven. Hup, een appje en klaar! Dat is niet een verwijt, dat is gewoon logisch. Er zijn ook zat mensen die misbruik maken van de ziekmelding. En dus niet echt ziek zijn. Als je de drempel laag hebt dan maak je het te makkelijk voor deze misbruikers om van het systeem te profiteren. Ten koste van alle andere collega's. Daarom hebben veel werkgevers een verzuimprotocol. Er zijn vaak spelregels voor als je je wilt ziek-melden. Veel werkgevers hebben daar duidelijk protocollen voor. Meestal komt in een verzuimprotocol voor dat je je persoonlijk telefonisch moet melden. Bijvoorbeeld bij je eigen leidinggevende, en/of bij de HR-afdeling. Het is niet de bedoeling dat ziek-melden te makkelijk is. Een ziekmelding is te serieus om het met een appje af te kunnen doen. Er moet ook ruimte zijn om te bespreken wat de ziekmelding voor consequenties heeft voor je lopende werkactiviteiten. Niet te makkelijk! Daarmee voorkom je veel onterechte ziekmeldingen. De verzuimdrempel heeft dus een positieve invloed op de verzuimcijfers van de werkgever. En hier zou je potentie in kunnen gaan zien! Want, als we het ziek-melden nu extra moeilijk maken? Gaat het verzuimcijfer dan nog meer omlaag? Een overspannen verzuimprotocol - Een hoge drempel. In de praktijk ben ik tegengekomen dat er pittige drempels kunnen worden opgeworpen. Voorbeeld: niet alleen dien je je leidinggevende te bellen, maar daarnaast moet je ook nog inloggen in een soort van verzuimsysteem om een vragenlijst te gaan invullen. “Allemaal keurig binnen de kaders van de privacywetgeving.” En allemaal natuurlijk ook bedoeld om zo snel mogelijk weer te kunnen re-integreren.... Daar zie ik enige logica in. Maar toch! Zo’n lijst invullen kost tijd, en inloggen vanuit huis is niet leuk en zeer inspannend. Je zult dus echt wel ziek moeten zijn als je al die stappen ervoor over hebt om thuis te blijven. Je kunt je echter afvragen of het heel handig is en zuiver gaat werken.... Ik zie wat haken en ogen... Je zou je dus kunnen afvragen of met dergelijk systeem de verzuimdrempel niet te hoog wordt opgeworpen.
Mensen die echt iets hebben, en bij wijze van spreke een medisch arbeidsverbod hebben, kun je wat mij betreft niet gaan vragen in te gaan loggen in de mailbox van het werk. Je moet wel een hele ijzeren wil hebben om de mailtjes van je werk volkomen te gaan negeren. Je zult maar een echte vette burn-out hebben en dat je dan nog je eigen werkmail moet gaan openen. Om vervolgens ook nog eens een vragenlijst te moeten gaan invullen. Een verzuimdrempel is daarbij ook nog eens te hoog als je als zieke medewerker alsnog niks gaat melden. Bijvoorbeeld tijdens vakantie of als je toch een thuiswerk-dag had. Niemand die het ziet. Kort frequent verzuim moet worden aangepakt, daar ben ik het mee eens, maar het heeft ook een voordeel, het is namelijk zo'n goede indicatie voor langdurig verzuim. Als werkgever moet je in gesprek kunnen gaan met de medewerker die zich vaak ziek meldt. Ter voorkoming van erger. Zonder de signalen van een verzuimbehoefte kun je het gesprek ook niet aangaan. Dus! Een goede verzuimdrempel is een verzuimdrempel die zwaar genoeg is om fair te zijn. Te hoge drempels, daar struikel je niet eens over, daar zie je gewoon als een berg tegenop. Waar je nog meer over zou kunnen struikelen:
1 Comment
|
Details
Archieven
Juli 2022
Categorieën
Alles
|