![]() Over hoe een klein financieel probleem van een medewerker grote gevolgen kan hebben voor een werkgever. Het klinkt als een matige titel in de reeks Suske en Wiske, maar laten we het vooral wel serieus nemen: “Het Financiële Fiasco!” Geld is belangrijk, ook al zou je dat graag anders willen zien. Geld maakt wellicht niet gelukkig, maar het is wel handig als je het hebt. Vooral als je een hypotheek hebt af te lossen of als je studerende kinderen hebt, of om even lekker te kunnen ontspannen en spontaan een dagje uit te kunnen betalen. Inkomen is een basiszekerheid waar een ieder naar op zoek is. En werk is een goede bron van inkomen. In de uitzendbranche waarin ik werkzaam was vroeger ontving ik regelmatig een loonbeslag voor een flexkracht. Dat was een beetje “part of the job”. Het was vervelend, want je moest een stukje extra administratie doen, maar als dat gedaan was was het enige wat je nog te doen had het beantwoorden van een klaagzang van de flexkracht als die de maandag daarop ineens minder geld op zijn rekening van jou kreeg. Maar dat was het dan wel. Verder dachten we er niet te veel over na. En dat is natuurlijk arrogant dom. Het probleem lost zich niet op door het loonbeslag. Maar ja, welke werkgever is nu goed onderlegd in budgetbeheersing of begeleiden van mensen met geldproblemen? En waarom zou je zo’n medewerker moeten helpen? Nou, over dat laatste heb ik wel even wat te zeggen. Als werkgever kun je niet om een rode vlag heen. Zeker niet als er al een loonbeslag is, maar ook als de rode vlag nog maar de grootte heeft van een postzegel. Juist als het nog maar ter grootte is van een postzegel, juist dan kun je nog vroegtijdig de juiste interventie inzetten en bespaar je op langere termijn veel geld. Hoezo? Hoe komt het dat een werknemer met schulden de werkgever geld gaat kosten? Klopt dit wel? Jazeker klopt dit! Onderzoek van het NIBUD heeft uitgewezen dat zo goed als twee op de drie bedrijven hier in Nederland te maken hebben met werknemers met schulden en dat een dergelijke werknemer voor het bedrijf zo’n € 13.000,00 per jaar kost. Uiteraard heb je de last van administratieve kosten bij een loonbeslag, maar vergeet niet dat financiën een hele belangrijke oorzaak kan zijn voor stress… En stress kan leiden tot afwezigheid op het werk. In de vorm van ziekteverzuim, maar ook in de vorm van overig niet productieve aanwezigheid - vroegtijdig naar huis moeten, eerder en langer pauze moeten nemen, vaker moeten bellen, etc. - Een ander groot risico is dat een werknemer meer vatbaar kan zijn voor fraude. En wat te denken van de schade die kan ontstaan als er sprake is van concentratieverlies. Sta er even bij stil…. € 13.000,00 is wellicht ogenschijnlijk niet een heel groot bedrag om van te schrikken. Maar we hebben het over PER JAAR. En PER MEDEWERKER. Een dienstverband voor onbepaalde tijd, dat kan nog jaren duren. Per medewerker een kostenpost van tonnen. Goh, als je dat nou eens kon voorkomen, toch? En niet denken dat het alleen te maken heeft met het hebben van een “laag inkomen” of dat het alleen laaggeschoolde medewerkers betreft. Een medewerker met schulden kan ook iemand zijn die een meer dan modaal inkomen heeft. Het betekent niet dat als je goed bent in je werk, en dus goed verdient, dat je niet bloot kan staan aan de verleidingen van het leven. Wellicht wordt ook hinder ondervonden van een nare scheiding, of is er sprake van ziekte of verlies van inkomen van de partner. Allemaal factoren die van toepassing kunnen zijn. Er zijn een aantal dingen waar je als werkgever scherp op moet zijn. Hier wat postzegelformaat signalen van een mogelijk financieel probleem:
Handel je daar dan altijd naar? Wees eens eerlijk!? Ga actie ondernemen op moment dat je nog invloed hebt op dergelijk probleem. Hou jezelf niet voor de gek dat de problemen niet bestaan, maar hou jezelf ook niet voor de gek dat je als leidinggevende in staat bent dit alleen met zo’n medewerker op te lossen. Pak het goed aan. Hou je als organisatie breed bezig met het creëren van een noodzakelijk klimaat opdat problemen, waaronder financiële, eerlijk en open met elkaar kunnen worden besproken. Huur daarbij - preventief - een budgetcoach of een bestedingsexpert in die samen met de medewerkers aan de slag gaat. Dergelijk expert kan met medewerker een realistisch plan maken om op langere termijn grote financiële fiasco’s te voorkomen. Voorkom hiermee dus een probleemdossier die meer kost dan zo’n adviseur. Wat dat betreft vind ik die € 13.000,00 kosten een schijntje. Dit is uiteraard een gemiddelde. Een verzuimdossier van iemand die uitvalt met intra-persoonlijke omstandigheden.... Reken maar uit wat een jaar ziekte kost. Dat is meer dan die € 13.000,00. Over Financiële Fiasco’s gesproken….. Lees meer Robait
2 Kommentare
|
Details
Archieven
Juli 2022
Categorieƫn
Alles
|