Over hoe het zeer kan frustreren om je alleen maar bezig te kunnen houden met de aanpak van een ziekmelding. Preventie levert namelijk veel meer op! Noot van de auteur: Dit artikel is een samenvoeging van twee eerder geschreven artikelen die op de website van Birsken HRi zijn verschenen, onder de titels: De Verzuimfrustratie & Meeste Ziekmeldingen Niet Medisch Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind ziekteverzuim-aanpak soms best wel eens een frustrerende bezigheid. Vergis je niet, ik doe mijn werk met veel plezier. Meestal. Maar er zijn momenten dat ik het gevoel heb dat het vechten tegen de bierkaai is. Er zijn te weinig mogelijkheden om daadwerkelijk heel grote stappen te zetten voor een werkgever als de ziekmelding eenmaal heeft plaatsgevonden. De verzuim-beïnvloeding moet eerder beginnen! Een frustratie-voorbeeld! Een tijd terug kwam het AP -Autoriteit Persoonsgegevens- met een beleidsnotitie in verband met privacy en ziekteverzuim. In de basis ben ik erg blij met de AP. Ik vind het erg belangrijk dat er “gedemedicaliseerd” wordt, en daarom vind ik het gewoonweg niet nodig om als werkgever met je medewerker de ziekte centraal te stellen in de gesprekken. Laat staan dat je uitgebreid gespreksverslagen vol schrijft over de behandelingen, de medicijnen, etc. Niet nodig, niet toegestaan en niet verstandig. Nee, wat me tegenstond was dat het volgens de AP ook niet toegestaan is de benutbare mogelijkheden met de medewerker te bespreken. En dan ga je dus wat mij betreft een voorspoedige re-integratie frustreren. Een ander frustratie-voorbeeld! De focus op Poortwachter. Uiteraard zorg ik ervoor dat de dossiers Poortwachterproof zijn, maar dat is niet de oplossing voor een verzuimprobleem binnen organisaties. De goede uitvoering van Poortwachter is noodzakelijk, maar het geeft mij niet genoeg voldoening als mijn dienstverlening alleen daar op gericht mag zijn. “Dan weet u dat alvast, beste opdrachtgever.” Het verzuimprobleem ligt vaak niet aan de Poortwachterstappen, maar hoe een organisatie, inclusief medewerkers, durft na te denken over, en te investeren in, preventie. En in hoeverre er een open cultuur is om overbodig verzuim te kunnen voorkomen. Afgelopen jaar was het even flink in het nieuws. Alle bekende media schreef erover. Over het feit dat 70 tot 90 procent van alle ziekmeldingen voortkomt uit iets wat niet medisch is, bijvoorbeeld problemen thuis of op het werk. Dat meldde de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB). De beroepsvereniging van bedrijfsartsen trok aan de bel omdat er volgens haar steeds minder oog was voor preventie. "Overbelasting kan worden voorkomen door in bedrijven oog te hebben voor een open werkrelatie, goed werkgeverschap en goed werknemerschap, en een gezonde werk-privé balans. Het bespreekbaar maken van de achtergronden van disbalans of verzuim en het tijdig nemen van maatregelen om overbelasting te voorkomen, zal bijdragen aan het voorkómen en verlagen van het ziekteverzuim." Dit meldt de NVAB op haar website. En waarom zouden we de NVAB niet kunnen geloven. Nog een signaal om “U” tegen te zeggen: De nieuwe arbowetgeving is sinds 1 juli 2017 van kracht. Ook daarin is meer sprake van preventie. (Vraagje tussendoor: Heb jij als werkgever al een preventiemedewerker aangesteld?) In ieder geval is het middels preventie mogelijk al snel de juiste besparingen te realiseren. Het is veel moeilijker op moment dat het te laat is, zodra de ziekmelding heeft plaatsgevonden, om dan "besparend" bezig te zijn. En het is voor de medewerker ook beter om niet ziek te worden. Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Tegelijkertijd merk ik ook dat nog lang niet iedereen ervan doordrongen is dat preventie NOODZAAK is. Net zo goed dat we in ons achterhoofd wel weten dat Global Warming effect zal hebben op ons leven, net zo goed weten we dat als we geen preventie doen dat we voor steeds hogere verzuimkosten komen te staan. Iemand moet voor de kosten opdraaien van ziekteverzuim, en de rekening komt bij de werkgever terecht. Linksom of rechtsom. Gelukkig heeft mijn verzuimleven tóch zin! Steeds meer gaan mijn gesprekken over preventie, duurzaamheid en organisatieveranderingen. Een organisatie kan niet alleen worden afgerekend op verzuimcijfers, er zijn zoveel andere aspecten die van belang zijn als je echt goed gaat kijken naar wat echt gaat helpen. Mijn lijstje van Noodzakelijke Organisatie Aspecten:
Elke juiste preventie-investering die je nu doet krijg je dubbel en dwars terug. En welke organisatie wil nu geen vitale, bewuste en bevlogen medewerkers!? Conclusie verder nog: een organisatie die zich bezighoudt met de genoemde Noodzakelijke Organisatie Aspecten heeft ook de juiste kenmerken om IN HET ALGEMEEN langdurig succesvol te zijn en is in staat de steeds snellere ontwikkelingen van deze tijd te doorstaan en zelfs ervan te profiteren. Zo stap je ineens van “verzuimaanpak” over naar “organisaties toekomstbestendig” maken. Wow, en dan wordt mijn werk weer een stuk minder frustrerend. Lees ook:
0 Comments
Leave a Reply. |
Details
Archieven
Juli 2022
Categorieën
Alles
|