18/5/2018 Waardevolle en niet complexe preventieve acties die ik altijd voor mijn medewerker moet overwegen!Read NowOude bekenden en nieuwe vrienden!Tegenwoordig moet elke organisatie zwaar gaan inzetten op preventie, op het voorkomen van overbodig verzuim. En terecht! Maar hoe kun je daar als leidinggevende het beste aan bijdragen? En is het niet ontzettend lastig en tijdrovend om als niet-medicus verstand te hebben van voorkomen van ziekteverzuim? Juist niet, wat mij betreft! Ik geef in dit artikel aan dat het met name slim is om te investeren in het vergroten van zelfredzaamheid, vertrouwen en flexibiliteit. En ik geef voorbeelden van tools die je daarvoor zou kunnen gebruiken. Een aantal komt je absoluut bekend voor maar er zijn ook wat minder bekende mogelijkheden. Durf jij die straks te gaan hanteren? Ben je visionair of loop je achter de feiten aan? “Ben je een visionair of loop je liever achter de feiten aan?” Dit is natuurlijk een vraag die heel erg gekleurd over kan komen, maar in wezen is het wel de vraag die precies weergeeft of je je als manager richt op voorkomen van druk en verzuim bij je medewerkers of dat je wacht op die ziekmelding waarvan je achteraf moet bekennen dat je die wellicht wel had kunnen voorkomen. In mijn adviseursrol ben ik helaas vaak tegengekomen dat een leidinggevende geconfronteerd wordt met een ziekmelding waarbij er tegelijkertijd het besef is dat er eigenlijk best wel wat signalen waren te bespeuren in het voortraject. Maar ja, achteraf praten is altijd makkelijker. En zie maar eens altijd adequaat te reageren op - kleine - signalen van je medewerker. Uiteraard is het van belang dus die signalen als zodanig te herkennen, en daar ga ik het zeker nog wel over hebben binnenkort, maar het is ook de kunst te weten wat je voor je medewerker zou kunnen betekenen. Preventie Overbodig verzuim voorkomen, dat is alles wat je met preventie wilt gaan doen. En daar heb je als leidinggevende diverse mogelijkheden voor. Ik zou je in ieder geval willen adviseren preventie zo leuk mogelijk te maken. Dit kost het minst, maar levert uiteindelijk het meeste op. Wat zijn de mogelijkheden? Uiteraard kun je slim gebruik maken van de mogelijkheden van je bedrijfsarts. Deze heeft een hele belangrijke taak voor wat betreft het voorkomen van verzuim. Zie jij je bedrijfsarts ook als sparringpartner om verzuim te voorkomen? Of zet je de bedrijfsarts in op het moment dat er een concrete ziekmelding is? Ik zou zeker adviseren zoveel mogelijk de bedrijfsarts voor preventie in te zetten. Het is in ieder geval heel verstandig dat wanneer je medewerker bijvoorbeeld dreigt vast te lopen, en/of wellicht al tekenen vertoont van een verhoogde verzuimbehoefte, dat er preventief - en geheel vrijwillig - een gesprek met de bedrijfsarts plaatsvindt. De bedrijfsarts kan een medewerker wellicht adviseren aangaande een mogelijke preventieve interventie. Iets waar de medewerker weer mee verder zou kunnen. Realiseer je echter wel dat je als leidinggevende over dat advies niks te zeggen hebt. En de medewerker is niet verplicht het advies op te volgen. Sterker nog, een medewerker die niet ziek is kun je niet verplichten naar een bedrijfsarts te gaan. Daarbij zijn sommige interventies duur en/of worden niet volledig vergoed door de ziektekostenverzekeraar. Dus er zijn nogal wat factoren die je beste bedoelingen in de weg kunnen gaan lopen. Meer invloed op een positieve wending! Je kunt dus ook proberen nog wat eerder in het proces te gaan zitten. Dat de kosten nog te overzien zijn en dat je medewerker nog goed in staat is om te werken aan zelfverbetering. Een kwestie van de juiste timing en de juiste acties. Een actie die jouw medewerker veel kan opleveren en ook jouw afdeling en organisatie gaat helpen. Dan kom je in het gebied van je visionair-schap. En dan wordt het verhaal ook gewoon interessanter en vooral ook leuker! Heel veel verzuim ontstaat door psychische problematiek. Dat is een feit. En hier kun je als werkgever vooral ook rekening mee houden. Het is daarom vooral slim om te investeren in het vergroten van zelfredzaamheid, vertrouwen en flexibiliteit. Dit kun je allemaal bereiken door bijvoorbeeld te investeren in creativiteit. Creativiteit geeft kracht en geeft flexibiliteits-vermogen. Ik heb al eerder geschreven over de voordelen van creativiteit. En het mooie ervan is is dat creativiteit zeer betaalbaar is, voor iedereen bereikbaar, en ook nog eens verschrikkelijk leuk. Dus je zou ervoor kunnen kiezen om vanuit preventief oogpunt je afdeling of je organisatie eens tegen het creatieve licht te houden. Welke acties zou je in dat kader dan kunnen overwegen? Er zijn er flink wat en de meeste ken je eigenlijk al. Het is namelijk allemaal niet zo complex. Wat zijn bekende en minder bekende voorbeelden? Laten we beginnen met de open deuren. De acties waarvan je weet dat ze zeker iets gaan opleveren, de beproefde voorbeelden. Voorbeeld 1 : Sporten en bewegen Het is bekend dat bewegen een positief effect heeft op de ontwikkeling van je creatieve vermogen. Een stukje wandelen alleen al heeft direct en op langere termijn veel effect. Een hele goedkope actie voor je afdeling zou kunnen zijn dat je je medewerkers weet te stimuleren veel meer te gaan lopen. Geef het goede voorbeeld en ga in de pauze aan de wandel en nodig anderen uit hier aan mee te doen. Wanneer je op een goede manier met je medewerkers in staat bent open te communiceren zou je in individuele gevallen kunnen adviseren een sport op te gaan pikken. Het mooiste is dat je als organisatie veel ruimte weet te bieden aan je medewerkers aan sport te gaan doen. Regelingen zoals kortingen op sportschoolabonnementen betalen zich te allen tijde terug. Voorbeeld 2 : Hobby Creativiteit wordt ook ontwikkeld op moment dat je creatieve dingen doet. En daarom ga je met je hele team voordat je een vergadering induikt eerst natuurlijk een beetje pottenbakken. Ahum. Wellicht niet heel praktisch. Maar je zou wel het hebben van een creatieve hobby kunnen stimuleren. Realiseer hierbij dat je een voorbeeldfunctie kunt hebben, ook hierin. Indien je enthousiast kunt vertellen over je eigen creativiteit en wat het voor jou als persoon oplevert, dan weet je mensen om je heen te stimuleren hetzelfde te doen. Vervolgens kun je je medewerkers kennis laten maken met leuke creatieve activiteiten als je met elkaar een afdelings- of bedrijfsuitje hebt. Dit waren nog hele bekende en beproefde voorbeelden. Nu gaan we wat meer richting de wat minder “gewone” acties. Voorbeeld 3 : De creativiteits-coaching Je kunt de creativiteits-boost ook nog persoonlijker maken door een specifieke medewerker die in jouw ogen dreigt vast te lopen een meer laagdrempelig coachingstraject aan te bieden. Dus niet de stap naar een therapeut in een later stadium maar in een vroegtijdig stadium iemands zelfvertrouwen een boost te geven door bijvoorbeeld zangcoaching of dat je creativiteit weet te ontwikkelen door een schrijfcursus-traject aan te bieden. Uit persoonlijke ervaring kan ik dus aangeven wat voor positief effect het kan hebben als je creatief bezig bent, schrijven en tekenen biedt me veel, maar recent heb ik ook een proefles gehad voor wat betreft vocal coaching. Alleen al die sessie heeft veel losgemaakt. De volgende dag kon ik een aantal lastige taken beter doen dan normaal. Ik heb meteen meer lessen ingepland. Het wordt een feest om mijn stem te vinden en om mijn zelfvertrouwen en creativiteit nog meer te laten groeien. Wellicht voelt het wat raar en verwacht je scheve gezichten als je met een medewerker afspraken maakt dat je mede gaat investeren in een creatief traject. Voelt dit te on-orthodox? Dat snap ik ook wel. Maar werkgevers die het lef hebben te kiezen voor wat meer creatieve oplossingen zijn over het algemeen ook de meest succesvolle organisaties. Voorbeeld 4 : Geluid Een heel interessant idee is om eens goed te gaan kijken naar aanwezigheid van achtergrondgeluid. Ik lees steeds meer de invloed van achtergrondgeluid op je creativiteit alsmede je productiviteit. Je zou een medewerker die graag creatiever zou willen zijn en worstelt met zijn of haar productiviteit een tip kunnen geven om bijvoorbeeld gebruik te maken van de leuke apps die hiervoor zijn ontwikkeld. Ik geef hierbij ook de tip om eens naar de website van Coffitivity te gaan. Voor een ultiem creativiteits-ontwikkelings-geluid. Naar het schijnt werkt het heel erg positief en productief om fijne koffiehuis-achtergrondgeluid te horen. Ik vind het heerlijk, maar ik krijg dan ook wel altijd zin in een bakje koffie als ik er naar luister. Voorbeeld 5 : Helemaal niks! Durf ook eens het advies te geven aan je medewerker om eens een keer helemaal niks te doen. Door je brein rust te gunnen worden automatisch verbindingen tot stand gebracht die je nieuwe inzichten weten op te leveren of je krijgt nieuwe ideeën. Ik schreef al eens over in mijn bad-verhaal. Maar een bad op het werk is niet altijd even praktisch. Gelukkig zijn er nog alternatieven en daarvoor hoef je je werkplek niet eens voor te verlaten. Kijk eens op de site www.donothingfor2minutes.com waar je op een heel simpele manier wordt gestimuleerd om voor 2 minuten niks te doen met je computer. Een simpel dingetje, maar ik merk aan mezelf dat ik het wel fijn vind hieraan mee te doen zo af en toe. Er zijn echter ook alternatieven te vinden met een langere niks-doen-sessie. Voorbeeld 6 : Piano en gitaar Ik ben vaak op werkplekken geweest waar het mogelijk was wat aan beweging te doen. Met plezier denk ik nog terug aan de tafeltennistafel bij een opdrachtgever waar ik vaak leuke ping-pong matches had. Maar wat ik eigenlijk nog heel weinig zie is dat het mogelijk is op je werk wat te musiceren. En ook al ben je geen Eric Clapton het is heerlijk om even wat tonen uit een gitaar te toveren. Musiceren werkt heel erg creativiteits-verhogend, en wat is er voor nodig om budget te krijgen voor een gitaar met een eenvoudig drumstel op de werkvloer. Wel ook oordopjes leveren voor de collega’s voor als je als je op het drumstel als Animal loos gaat. Er zijn dus meer dan genoeg manieren om creativiteit te stimuleren. En dat allemaal in het kader van preventie. Je kunt op microniveau al met een aantal kleine stapjes op je afdeling op een leuke manier heel veel gaan betekenen voor de algemene welzijn van je medewerker. Maar het is nog belangrijker dan dat. Creativiteit is voor jouw organisatie steeds meer van levensbelang. Niet alleen om een aantal overbodig verzuim-situaties te voorkomen, maar met name ook omdat je met een team creatieve mensen ook in staat bent als organisatie beter om te gaan met veranderingen. Lees daarover nogmaals mijn artikel over de voordelen van creativiteit. Vond je dit artikel leuk of nuttig, deel dit dan met je vrienden, ze zullen het vast waarderen.
1 Comment
Yannick
21/5/2018 07:53:53 am
Ik ga voor dat helemaal niks! lijkt me een hele fijne weg om de boel eens lekker op een rijtje te krijgen.
Reply
Leave a Reply. |
Details
Archieven
Juli 2022
Categorieën
Alles
|